02. oktober 2010

Največja zapoved

Farizeji in učitelji postave so zelo radi zastavljali Jezusu taka vprašanja, ki bi jim omogočila, da bi ga  ujeli na kaki besedi ter  mu lahko očitali in dokazali pomanjkanje pravovernosti.

Tako ga je ob neki priložnosti, ko se je družba poslušalcev  ravno zbirala (cf. Mt 22,34), nekdo skušal preizkusiti z  naslednjim vprašanjem: "Učitelj, katera je največja zapoved v postavi?" (v. 36) Skladno z rabinsko tradicijo vsebuje Mojzesova postava kar 613 zapovedi, med katerimi je 365 prepovedi. Jezus mu je kratko in jedrnato odgovoril:   "Ljubi Gospoda, svojega Boga, z vsem srcem, z vso dušo in z vsem mišljenjem.  To je največja in prva zapoved.  Druga pa je njej podobna: Ljubi svojega bližnjega kakor samega sebe.  Na teh dveh zapovedih stoji vsa postava in preroki." (vv. 37-40)  Navedel je torej dve najbolj splošni in tudi znani zapovedi iz Mojzesove postave, saj so prvo (zapoved ljubezni do Boga) pobožni Judje recitirali dvakrat na dan, najdemo pa jo v 5Mz 6,5, druga (zapoved ljubezni do bližnjega) pa se nahaja v 3Mz 19,18.34. Če  dobro pogledamo ta primer in vse podobne dialoge farizejev in pismoukov z Jezusom, opazimo, da je prizadevne judovske vernike najbolj  zanimalo to, kako pravilno izpolnjevati postavo, oziroma vse zapovedi in prepovedi, ki jih le-ta vsebuje. Jezus jim je dal natanko tak odgovor, kakršnega so hoteli imeti. Videti je, da so bili z njim zadovoljni, saj  ga o tej stvari niso več spraševali.

Tudi danes se zdi tak odgovor mnogim ravno pravšnji, zato radi govorijo drugim: "Samo ljubezen je potrebna, ljubiti moraš in vse bo v redu." Pri tem seveda ne pozabijo povedati, da je zapoved ljubezni največja zapoved. Tisti, ki tako govorijo,  pozabljajo vsaj na dve stvari.

Prvič. Zapoved ljubezni je največja zapoved Božje postave. Je zapoved, torej postava, zakon. Postavo pa je potrebno izpolnjevati in to dosledno. Apostol Pavel pravi glede tega: "Postava pa ni iz vere, ampak: Kdor to izpolnjuje, bo živel od tega." (Gal 3,12) Toda, če smo pošteni, moramo priznati,  da tega ni še nikoli  nihče sto odstotno izpolnjeval. Le zakaj? Odgovor je v naslednjem odstavku.

Drugič. Kdorkoli je kdaj resno razmišljal o zapovedi ljubezni, je najbrž ugotovil, da je ta zapoved  zelo prijetna za uho.  Le pomislimo na poetično 13. poglavje Prvega Pavlovega pisma Korinčanom!  Res pravi balzam, toda ko to poskušamo izpolnjevati, brž ugotovimo, da je lažje priti na Triglav, kot uresničiti zapoved ljubezni. Zakaj?

Zapoved ljubezni ni evangelij, ampak postava. Glede zveze med postavo in opravičenjem pravi apostol naslednje:  "Kajti noben človek se ne bo opravičil pred njim z deli postave, kajti postava nam le omogoča, da spoznamo greh." (Rim 3,20) Postava pa ima še en cilj:  "To se pravi, da je postava postala za nas vzgojiteljica, ki nas je vzgojila za Kristusa, da bi bili opravičeni iz vere." (Gal 3,24) Namen postave  je torej, da nas privede h Kristusu, da bi preko njega, oziroma po veri vanj  zadobili popolno odpuščanje. Farizeje je zanimala postava, zaradi česar so Jezusa spraševali  o stvareh, povezanih s postavo, in na koncu žal tudi ostali pri postavi. Evangelij, milost, to je bilo zanje tuje, nekaj nemogočega. 

Dolžnost Kristusove cerkve je, da oznanja dve zelo različni stvari: postavo in evangelij. Postava pravi, kaj moramo storiti, evangelij nas pouči, da je vse to že storjeno.  Postava nas napoti h Kristusu, vera v Kristusa nam da opravičenje. Šele táko razumevanje postave in evangelija lahko prinese novo kvaliteto v naš odnos do Boga in do bližnjega. Seveda pa se to ne zgodi pri vseh v enaki meri ali kar čez noč.

2 komentarja:

Benjamin pravi ...

Jap, eno obrodi deseterno, drugo stoterno itd.

Dizma pravi ...

Pač odvisno od prsti. ;)