V predbožičnih dneh se je na spletu, med drugim na spletni strani CNN, pojavilo ateističnih 10 ne-zapovedi, ki sta jih sestavila vodstveni delavec turističnega podjetja Airbnb Lex Bayer in humanistični kaplan (sic!) stanfordske univerze John Figdor. Šlo naj bi za deset zapovedi za 21. stoletje. Toda že sam izraz, da gre za ne-zapovedi (Non-Commandments) mi daje občutek, da gre za stvar izbire Torej si lahko vsakdo izbere, kaj in koliko je kdo pripravljen sprejemati. Ker gre za poljubno zadevo, sem se odločil, da ne-zapovedi na kratko pokomentiram ter si iz njih izberem, kar in koliko mi kaj odgovarja.
1. Bodite odprtega uma in ob novih
dokazih pripravljeni spremeniti svoja
prepričanja.
S prvo točko (ali zapovedjo) se na splošno
strinjam, saj sem tudi sam ob soočenju
z novimi dokazi zamenjal nekaj
prepričanj o različnih stvareh.
2. Prizadevajte si razumeti tisto, kar
je najverjetneje resnično, ne pa verjeti, kar želite, da bi bilo resnično.
Kar je po
mnenju nekoga najverjetneje resnično, še ni objektivno resnično. Torej se lahko
vprašamo, kaj je KOMU NAJVERJETNEJE resnično. Pred
leti so po Londonu vozili avtobusi z napisi: »Bog najbrž (probably) ne obstaja,
zatorej uživaj življenje.« Tudi tu nastopi vprašanje, kaj bi bilo tisto »verjetno«,
ali če se izrazim, kot je bilo pred leti v neki reklami: »Kaj pa, če je vse res?«
Moje mnenje o tem, kaj je najbolj
verjetno, se lahko bistveno razlikuje od koncepta koga drugega. Ampak, dokler
ostanemo pri enotnosti v različnosti in pri pravici, da vsak razloži svoje
mnenje, ni problema.
3. Znanstvena metoda je najzanesljivejši
način razumevanja naravnega sveta.
V tem primeru ne
gre za zapoved, ampak za trditev, glede katere se lahko do neke mere strinjam. Naravne pojave, kakor jih vidimo, razlaga
znanost. Problem pa nastane, ko skušamo materialistično-mehanicistično
razložiti končni izvor vseh pojavov. .Znanost zmore razlagati stvari, kakršne
so tukaj in zdaj, v času in prostoru, ni pa zmožna s svojimi sredstvi prodreti
onkraj tistega: "V začetku..." To, kar danes trdijo
scientistični materialisti pri razlagi velikega poka in bi lahko strnili v
naslednje: »Najprej ni
bilo nič, potem se s tem nič ni zgodilo nič, nakar je ta nič čudežno in brez
razloga eksplodiral in je iz tega nastalo vse,« se mi ne zdi prepričljivo. Četudi
se zdi nekaj nekomu najzanesljivejše, tisto še ni nujno res.
4. Sleherna oseba ima pravico do nadzora
nad svojim telesom.
Tu spet ne gre
za zapoved, ampak prej za nekakšno »pravico«. Stvar je zelo diplomatsko napisana, tako da se jo da
razložite na različne načine. Če je mišljena, da lahko s svojim telesom počnem,
karkoli bi se mi zljubilo, potem se z njo ne strinjam.
5. Bog ni nujno potreben, da bi bili
dobra oseba, ali da bi živeli polno in smiselno življenje.
Gre še za eno
trditev, ki ni ravno zapoved. Res je, da je lahko tudi brez poznavanja Boga
človek dobra oseba v splošnem pogovornem, oziroma humanističnem smislu. Žal ne
morem soditi »polnega in smiselnega življenja« drugih, kot si to sami
predstavljajo, ker ne vem, kaj točno pod tem mislijo.
6. Zavedajte se posledic vseh vaših
dejanj in spoznajte, da morate zanje prevzeti odgovornost.
Tole se mi zdi
kot kazenski zakonik brez sankcij, torej papirnati zmaj. Zavedati se in ravnati
v skladu s tem zavedanjem, sta dve različni stvari.
7. Do drugih bodite taki, kot bi želeli,
da bi bili drugi z vami in kot lahko od njih po pameti pričakujete, da hočejo
biti obravnavani. Mislite na njihovo stališče.
Tole je zelo »jezusovska«
zapoved (cf. Mt
7,12. Lk 6,31). Skoraj
vse filozofije in religije tega sveta imajo namreč »zlato pravilo« napisano v negativnem smislu: »Ne stori, česar ne želiš...« Upam tudi, da s tistim: »Mislite na njihovo
stališče!« resno mislijo. Ne verjamem pa, da ima sočutje kakršnokoli zvezo z
znanostjo, ki govori o boju za obstoj in naravni selekciji.
8.
Odgovorni smo, da mislimo na druge, vključno s prihodnjimi generacijami.
Se strinjam.
9. Ne obstaja en sam pravilni način
življenja.
Hm, če mislim na pravilni način v smislu, ali
je pravilno jesti z nožem in vilicami, ali s palčkami, ali z rokami...., ali je
prav in po bontonu rigniti po dobrem kosilu ali ne in podobno, se strinjam z avtorji. Kaj pa če
je nek, za nekoga »pravilni način življenja« v koliziji s sedmo zapovedjo,
katera od teh dveh bo obstala, oziroma obveljala?
10. Zapustite ta svet boljši, kot ste ga
zatekli.
Lepa
misel. Koliko je uresničljiva, je že druga stvar.
Tako. Hans Küng bi lahko kaj od tega s pridom uporabil pri sestavljanju svojega Weltethosa. Toda, kakorkoli gledam, gre le za še en primer postave, človeške sicer, a vendar. Toda v postavi ni milosti, ne v Božji ne v človeški...
Ni komentarjev:
Objavite komentar