Pred osemindvajsetimi leti smo tudi Slovenci, ki smo veljali za "nezgodovinski narod", prišli do lastne države. In kakšen naj bo odnos kristjana do države, oziroma do naše države?
Država
je nekaj, od česar vsi nekaj pričakujemo. Nekateri zelo veliko, celo
preveliko. V Ameriki poznajo pregovor, ki pravi: "Če je tvoja vlada
dovolj velika, da ti lahko vse da, potem je tudi dovolj velika, da ti
vse vzame nazaj." Zanašanje na državo, ki naj bi bila kot nekakšen
Miklavž ali dedek Mraz, ki bi vse dal in vse uredil, torej ni niti
najmanj pametno. Mussolini je nekoč dejal: "Država je vse, nič ni zunaj
nje, nič ni proti njej." Gre za tipičen primer malikovanja države,
oziroma njeno pobožanstvenje. Taka totalitarna država, ki veliko ponuja, ti tudi zelo hitro vse
vzame.
Po
drugi strani je država nekaj, kar potrebujemo, pa ne zaradi tega, ker bi
bili tako dobri, temveč zato, ker smo grešni. Vprašanje je, kaj bi se
zgodilo, če ne bi bilo nikakršne oblasti. Zato je apostol Pavel s tem v
zvezi zapisal: "Ne nósi namreč meča zastonj; Božja služabnica je, ki se maščuje zavoljo jeze nad tistim, ki počenja húdo."
(Rim 13,4b) Brezvladje (anarhija) prinese kaos in po navadi še večjo
škodo kot najslabši možen režim. Spomnimo se brezvladja v Liberiji pred
leti, ko so dvanajstletniki terorizirali ljudi s kalašnikovimi in drugih
podobnih primerov. Tudi zato je Pavel napisal: "Vsak
naj se podreja oblastem, ki so nad njim. Ni je namreč oblasti, ki ne bi
bila od Boga. In te, ki so, so postavljene od Boga." (Rim 13,1)
To seveda ne pomeni, da je Bog postavil oblastnike, kot postavlja šahist
figure, ampak, da je oblast nekako v skladu z Božjo voljo, četudi je ta
oblast brezbožna ali poganska. Še več, kristjan je dolžan prispevati
svoj delež pri skrbi za blaginjo države, kjer živi. Prerok Jeremija je judovskim izgnancem v hiperpoganskem Babilonu polagal na srce naslednje
besede: "Skrbite za blaginjo mesta, kamor sem vas izgnal, in molite zanj h GOSPODU; njegova blaginja je namreč vaša blaginja."
(Jer 29,7) Babilon ni bil kakšno nedolžno mesto, ampak velika in
osvajalska mestna država, imperij, ki je Božjemu ljudstvu vzel lastno
državo in ga (v veliki meri) preselil v Babilon. Tudi sv. Pavel je
pisal, naj molimo za oblastnike: "Predvsem te torej prosim: prosite, molite, posredujte in se zahvaljujte za vse ljudi, za kralje in za vse oblastnike, da bomo lahko živeli v vsej pobožnosti in vsem dostojanstvu, mirno in tiho."
(1Tim 2,1.2) Res je sicer, da se je to dogajalo pred Neronovim
divjanjem, vendar, kristjani tudi v času preganjanj niso odstopali od
tega načela, kar lahko beremo v spisih cerkvenih očetov.
Po
drugi strani se kristjani niso kompromitirali z božanskim čaščenjem
cesarja, oziroma države, ki jo je le-ta predstavljal. Tu so se dosledno
držali principa: "Bogu se je treba pokoravati bolj kot ljudem!"
(Apd 5,29b) Zato noben kristjan ne bi smel pristati na totalitarno tezo
o državi, ki da naj bi bila vse! Vsaka oblast teži k temu, da bi čim
popolneje obvladovala tiste, ki jim vlada. Kjer in če je ta oblast
totalna, je obvladovanje totalno. Zato je ločitev cerkve od države zelo
dobra zamisel, ki zagotavlja cerkvi avtonomijo. V severnoevropskih
državah, kjer imajo državne cerkve, se dogaja, da država preko
imenovanja cerkvenega vodstva določa cerkveno disciplino in se posredno
meša v verski nauk. Princip sola Scriptura so zamenjali s principom sola
cultura. Vse to se je zgodilo zato, ker se cerkvena vodstva ne držijo
apostolskega nauka: "Bogu se je treba pokoravati bolj kot ljudem!" Seveda pa tudi ločenost cerkve od države ne pomeni jamstva, da se država ne bi vpletala v cerkvene zadeve. Temu smo (bili) priča pri državah s komunistično oblastjo.
Imamo
pa tudi cerkve, ki se gredo zelo rade politiko in uporabljajo prižnice
za širjenje političnih idej. Tudi to je problematično. Russel
D. Moore je s tem v zvezi zapisal: "Kar
se tipično dogaja, je da gredo cerkve, ki so očitno politične, v tako
smer, da postanejo cerkve, ki jih nihče niti politično niti teološko ne
jemlje resno." Ko začne cerkev nastopati s političnimi temami, začne
okolica nanjo gledati kot na politično organizacijo. Isto velja za
politično izpostavljene pastorje, teologe, duhovnike. Ker niso pravi
politiki, postanejo politično irelevantni, ker zganjajo politiko, so
teološko irelevantni. Na dveh stolih se ne da sedeti. Kadar in
kjer sta cerkev in država nekako združeni, izgubljata obe. Tu obstajata
dva modela, na eni cezaropapistični, značilen za vzhodno pravoslavje in
nekatere protestantske države na severu in zahodu Evrope, na drugi pa
papocezaristični, ki je (bil) značilen za katoliške države. V prvem
primeru država upravlja s cerkvijo, v drugem pa cerkev z državo. Nobeden
od navedenih sistemov ne ustvarja pravih kristjanov, ampak v glavnem
cerkveno članstvo.
Kristjanu
se ni prepovedano ukvarjati s politiko, toda cum grano salis! Tu je
treba biti zelo pozoren, kajti svet v tem pogledu opazi pri kristjanu
celo tisto, česar ni storil, kaj šele dejanske spodrsljaje.
Kaj naj rečem za konec? Skupaj s Prešernom kličem: "Bog našo nam deželo, Bog živi ves slovenski svet!" Bog daj, da vsi otroci naše zemeljske domovine najdejo
pot v nebeško domovino!
Ni komentarjev:
Objavite komentar