Z njim so potovale velike množice. Obrnil se je in jim rekel: 26 "Če kdo pride k meni in ne sovraži svojega očeta, matere, žene, otrok, bratov, sester in celo svojega življenja, ne more biti moj učenec. 27 Kdor ne nosi svojega križa in ne hodi za menoj, ne more biti moj učenec. 28 Kdo izmed vas, ki hoče zidati stolp, prej ne séde in ne preračuna stroškov, ali ima dovolj, da ga dokonča? 29 Sicer se lahko zgodi, da postavi temelj, zidave pa ne more dokončati; in vsi, ki bi to videli, bi se mu začeli posmehovati 30 in bi govorili: 'Ta človek je začel zidati, pa ni mogel dokončati.'31 Ali:
kateri kralj, ki gre na vojsko proti drugemu kralju, ne bo prej sédel
in se posvetoval, ali se more z deset tisoč možmi postaviti po robu
njemu, ki prihaja nadenj z dvajset tisoči? 32 Če se ne more, pošlje poslanstvo, ko je oni še daleč, in sprašuje, kakšni so pogoji za mir. 33 Takó torej nobeden izmed vas, ki se ne odpove vsemu, kar ima, ne more biti moj učenec." (Lk 14,25-33)
Pred nami je zelo zahteven tekst, saj zadeva nekaj, kar je na prvi pogled nemogoče. Naj se odpovem vsemu in povrhu vsega še ohranim mirno kri? Nemogoča
zahteva. Sovražiti svojce in samega sebe? Nemoralna zahteva. Nositi
križ, hodeč za Kristusom? Čudaška zahteva. Zahteve, ki jih je Jezus
postavil v zgornjem odlomku, so na prvi pogled res videti take, kot
sem jih na kratko opisal. Človek se ob njih kar malce nelagodno počuti. V
njih nas naš Gospod na dramatičen način postavi pred dejstvo: ali -
ali. Vendar to ni edini primer, v katerem nas vrže pred zid, enako
naredi z nami v znamenitem govoru na gori, ki je mnogim zelo všeč, a njegovim zahtevam na
tej strani večnosti še nikomur ni uspelo resnično
ugoditi.
Začnimo z Lk 10,26. "Strokovnjaki" iz vrst skeptikov radi zahtevo,
zapisano v tej vrstici, ocenjujejo kot nemoralno ter vidijo v njej enega od
kronskih dokazov za kontradiktornost Biblije, kajti v 2Mz 20,12 preberemo
nekaj popolnoma drugačnega: "Spoštuj očeta in mater, da se podaljšajo tvoji dnevi na zemlji, ki ti jo daje GOSPOD, tvoj Bog!"
Je torej Jezus zahteval, naj staršev ne spoštujemo in jih celo
sovražimo? Nikakor, le izrazil se je na semitsko hiperboličen način. Kaj že pomeni že hiperbola v književnosti? Gre za besedno figuro, s katero avtor
izraža pretiravanje, kot je na primer tale iz ljudskega pesništva:
"Teče, teče črna kri, da bi gnala mline tri." Vsak, ki bi to prebral, bi
bržkone vedel, da gre za pretiravanje. Za isto, oziroma enako stvar gre v Lk 10,26.
Jezus v tej vrstici zahteva od svojih učencev prednost zase. On hoče
biti v našem življenju na prvem mestu. V nasprotnem primeru pride do
brodoloma vere, o čemer bom še govoril.
Nadaljujmo z Lk 10,26. Neka pobožna duša me je na nekdanjem forumu RKC
vprašala, če protestanti, ki tako resno jemljemo Sveto pismo, tudi v
praksi vzamemo sna rame nekakšen dobesedni križ in hodimo za Jezusom. Glede na to, da v njeni
cerkvi enačijo pomen vere in del za dosego zveličanja, bi lahko jaz isto
vprašal njo. Odgovoril sem nekako takole, češ, Jezus od nas ne
zahteva, da bi si sami delali križe z namenom, da bi se z njimi dodatno
bremenili, če pa se kateri pojavi, ga je pač treba radovoljno nositi. Na
Filipinih ljudje rimsko katoliške veroizpovedi zelo čustveno podoživljajo Kristusovo trpljenje, se
dajo bičati, nosijo križ in se dajo celo križati. Toda to ni tisto, kar Jezus
pričakuje od nas. To počne šiitski islam, ne krščanstvo. Šiiti se namreč
na praznik ašura bičajo do krvi. Namerno trpinčenje samega sebe ne
pomeni nositi križ za Gospodom. Nositi križ pomeni, da sprejemamo tiste
tegobe in težave, ki jih prinaša vsakdanje življenje, in se jih iz
različnih razlogov ne da odpraviti.
Zdaj bomo preskočili na 33. vrstico. Odpoved vsemu si nekateri
predstavljajo tako, da prodajo vse, izkupiček dajo v dobrodelne namene
in odidejo v samostan. Nekaj takega je naredil Anton Puščavnik, h
kateremu so čez leta prihajali ljudje po duhovne nasvete. Jezus
pravzaprav ne zahteva, da pobegnemo iz sveta v duhovno osamo, askezo in
podobno. Živimo sicer v svetu, a nismo od sveta (cf. Jn 17,14-16). To
pomeni, da ne smemo biti navezani na nobeno stvar na tem svetu. Vsak, ki
hoče postati učenec Jezusa Kristusa, mora najprej izračunati ceno tega,
enako kot mora tisti, ki nekaj gradi, izračunati stroške gradnje, da ne
bi na koncu ostala zgradba le napol dokončana. Podobno mora kralj, ki gre v
vojno dobro preračunati svojo in nasprotnikovo vojaško moč. Polovična
pripadnost prinese popoln brodolom. Zadnje vprašanje, ki se nam samo
zastavlja je: "Ali sem za nebeško kraljestvo pripravljen žrtvovati vse,
kar premorem, vključno s svojim življenjem?" Nenavezanost na katero koli stvar
nam tudi zelo olajša vsakdanje življenje. Ravno zato je Jezus rekel: "Pomislite
na vrane: ne sejejo in ne žanjejo. Nimajo ne shrambe ne žitnice in
vendar jih Bog hrani. Koliko več kakor ptice ste vredni vi! Pomislite na
lilije, kako rastejo. Ne delajo in ne predejo, toda povem vam: Še
Salomon v vsem svojem veličastvu ni bil oblečen kakor katera izmed
njih." (Lk 12,24.27) Jezus nas ne spodbuja k lenobi, ampak nam
pravi, naj ne bomo zaskrbljeni, kajti zaskrbljenost je posledica
navezanosti. Pomembna je hierarhija prioritet: najprej Jezus, nato vse
ostalo.
Kristjan bi se moral ob vsakem času zavedati, da je odrešen samo po milosti. Kristus je umrl za naše grehe in s svojim vstajenjem potrdil, da je On tisti, po katerem prihaja opravičenje (cf. Rim 4,25). Če kdo ni zadovoljen s stanjem, v katerem se nahaja, naj se zaveda, da je še vedno v procesu. Kadar Bog v nekom deluje, bo v njem začeto delo tudi dokončal (cf. Flp 1,6).
Kristjan bi se moral ob vsakem času zavedati, da je odrešen samo po milosti. Kristus je umrl za naše grehe in s svojim vstajenjem potrdil, da je On tisti, po katerem prihaja opravičenje (cf. Rim 4,25). Če kdo ni zadovoljen s stanjem, v katerem se nahaja, naj se zaveda, da je še vedno v procesu. Kadar Bog v nekom deluje, bo v njem začeto delo tudi dokončal (cf. Flp 1,6).
Ni komentarjev:
Objavite komentar