[O]bljube so bile izrečene Abrahamu in njegovemu potomcu. Ne pravi "in
potomcem", kakor če bi šlo za mnoge, temveč kakor za enega: in tvojemu potomcu, ki je Kristus.
17 Pravim pa tole: če je Bog prej naredil
veljavno oporoko, je postava, ki je nastala šele štiristo trideset let
pozneje, ne more razveljaviti tako, da bi bila obljuba neučinkovita.
18 Kajti če dediščina izvira iz postave, ni več iz obljube; Bog pa je Abrahamu izkazal milost prek obljube.
19 Čemú torej postava? Dodana je bila zaradi
prestopkov, dokler ne bi prišel potomec, kateremu je bila dana obljuba,
razglašena pa je bila po angelih, s pomočjo posrednika.
20 Ne obstaja posrednik enega, Bog pa je eden.
21 Je torej postava zoper Božje obljube? Nikakor
ne! Kajti opravičenje bi dejansko izviralo iz postave, ko bi bila dana
postava, ki bi mogla dati življenje.
22 Tako pa je Pismo vse zaklenilo pod greh, da bi tisti, ki verujejo, dobili obljubo iz vere v Jezusa Kristusa.
(Gal 3,16-22)
Kristjani
iz maloazijske pokrajine Galatije so se odvrnili od prvotne preproste
evangeljske vere, ki se zanaša edino na Božjo milost in skušali doseči
svoje zveličanje malo po veri, malo pa z izpolnjevanjem del postave. To je bil razlog, da
se je apostol Pavel odločil, da cerkev v Galatiji ponovno spravi na
evangeljsko pot.
V
prvem delu našega odlomka govori Pavel o Božji zavezi z Abrahamom in o
Božjih obljubah, ki jih je prejel Abraham (cf. 1Mz 15). Abraham še ni
imel postave, ki je bila dana Božjemu izvoljenemu ljudstvu dosti
pozneje, ampak: "Veroval je GOSPODU in ta mu je to štel v pravičnost."
(1Mz 15,6) Zaveza z Abrahamom in iz njega izhajajoča obljuba sta bili
dani davno pred Postavo in nista bili nikoli razveljavljeni. Postava, ki je bila naknadno dana Božjemu ljudstvu, je imela točno določen namen: "Dodana je bila zaradi prestopkov, dokler ne bi prišel potomec, kateremu je bila dana obljuba." (Gal 3, 19)
Preko
postave ne dobimo opravičenja, ampak prejmemo spoznanje greha (cf. Rim
7,7). Zelo pogosto vprašanje, ki ga ljudje postavljajo se glasi: "Kaj
naj delam, da dosežem večno življenje?" Pričakujejo torej, da bodo dobili nekakšen
seznam zapovedi, ki jim bo omogočil vstop v večno življenje. Tudi
prilika o usmiljenem Samarijanu se začne na podoben način: "Tedaj je vstal neki učitelj postave, in da bi ga preizkušal, mu je
rekel: 'Učitelj, kaj naj storim, da dosežem večno življenje?'"
(Lk 10,25) Učitelj postave je torej hotel narediti nekaj, s čimer bi si prislužil
večno življenje. Jezus mu je odgovoril po načelu: "Kakršno vprašanje,
takšen odgovor," rekoč: "Kaj je pisano v postavi? Kako bereš?" (Lk 10,26) Pismouk ni razumel, v kako absurdno situacijo je spravil samega sebe in je prostodušno nadaljeval: "Ljubi Gospoda, svojega Boga, iz vsega srca, z vso dušo, z vso močjo in z vsem mišljenjem, in svojega bližnjega kakor samega sebe." (Lk 15,27) "'Prav si odgovoril,' mu je rekel, 'to delaj in boš živel.'" (Lk 15,28) Zapoved je na prvi pogled zelo enostavna, v resnici pa ni. Tega se je zavedel tudi pismouk, in ker "je hotel sebe opravičiti", je našemu Gospodu hitro zastavil še dodatno vprašanje: "In kdo je moj bližnji?"
(Lk 15,29) Očitno mu ljubezen do bližnjega ni šla preveč od rok, enako
kot ne gre nam. Jezus je nato povedal priliko o usmiljenem Samarijanu, o
kateri na tem mestu ne bom podrobneje govoril. Poudariti hočem, da
postava ni zdravilo za greh, enako kot opis bolezni ni zdravilo za
bolezen.
V nadaljevanju (Gal 3,19) pravi sv. Pavel, da je bila postava dana Božjemu ljudstvu le
do prihoda potomca, kateremu je bila dana obljuba. Ta daljni Abrahamov
potomec pa je seveda Jezus Kristus. O njem pripoveduje apostol narodov na drugem mestu: "Kajti konec postave je Kristus, v pravičnost vsakomur, ki veruje," (Rim 10,4) oziroma: "Tako pa je Pismo vse zaklenilo pod greh, da bi tisti, ki verujejo, dobili obljubo iz vere v Jezusa Kristusa."
(Gal 3,22) Postava, zapisana v Pismu, ne rešuje, ampak je vse zaklenila
pod greh. Odrešenje pripada le tistim, ki verujejo, oziroma so prejeli
obljubo iz vere v Jezusa Kristusa. Mi nismo odrešeni zaradi
izpolnjevanja postave in njenih del, ker v stanju svoje od Adama podedovane
narave Božjih zahtev nismo zmožni v polnosti izvrševati. Zato je Bog
za nas pripravil nekaj boljšega: "Z milostjo ste namreč odrešeni po veri, in to ni iz vas, ampak je Božji dar."
(Ef 2,8) To je evangelij, veselo oznanilo, postava pa je predhodnica
Kristusa in njegovega evangelija ter naša vzgojiteljica za Kristusa
(cf. Gal 3,24).
Ali veruješ evangeliju?
Ni komentarjev:
Objavite komentar