Nekoč je na nekem kraju molil. Ko je nehal, mu je eden
izmed njegovih učencev dejal: "Gospod, naúči nas moliti, kakor je tudi
Janez naučil svoje učence." 2 Rekel jim je: "Kadar molite, recite:
Oče! Posvečeno bodi tvoje ime.
Pridi tvoje kraljestvo.
3 Naš vsakdanji kruh nam dajaj od dne do dne
4 in odpústi nam naše grehe,
saj tudi sami odpuščamo vsakomur, ki nam je dolžan,
in ne vpelji nas v skušnjavo!"
5 In rekel jim je: "Kdo izmed vas, ki ima
prijatelja, bo prišel opolnoči k njemu in mu rekel: 'Prijatelj, posodi
mi tri hlebe kruha,
6 kajti k meni je s potovanja prišel prijatelj in mu nimam s čim postreči,' 7 in mu bo oni znotraj odgovoril: 'Ne nadleguj
me! Vrata so že zaprta in moji otroci z menoj v postelji, ne morem
vstati in ti dati.' 8 Povem vam: Če ne bo vstal in mu dal zato, ker
je njegov prijatelj, bo zaradi njegove nadležnosti vstal in mu dal,
kolikor potrebuje.
9 Tudi jaz vam pravim: Prosíte in vam bo dano! Iščite in boste našli! Trkajte in se vam bo odprlo!
10 Kajti vsak, kdor prosi, prejme; in kdor išče, najde; in kdor trka, se mu bo odprlo.
11 Ali je med vami oče, ki bo dal svojemu sinu kačo, če ga bo prosil za ribo? 12 Ali mu bo dal škorpijona, če ga bo prosil za jajce?
13 Če torej vi, ki ste hudobni, znate dajati
svojim otrokom dobre darove, koliko bolj bo nebeški Oče dal Svetega Duha
tistim, ki ga prosijo." (Lk 11,1-13)
Zgornji odlomek bi lahko razdelili na dva dela: prve štiri vrstice se
nanašajo na Gospodovo molitev, preostale pa na vztrajnost v molitvi.
Verzija Gospodove molitve, kot je zapisana v Lukovem evangeliju je nekoliko krajša od tiste pri Mateju 6,9-13.
Oba evangelista jo tudi podajata v različnem kontekstu: Matej jo navaja
v sklopu znanega Govora na gori, Luka pa kot odgovor na vprašanje enega
od učencev. Menim, da gre za dve varianti iste molitve, ki ju je Jezus
povedal na dveh različnih krajih in ob različnem času. Mnogi kristjani
danes trdijo, da je Jezus posredoval to molitev le kot vzorec za osebno
molitev. S to trditvijo se strinjam, a brez prislova "le". Luka nam je
namreč ne podaja kot vzorec, ampak navaja: "Kadar molite, recite..." Matej se v tem pogledu drugače izraža: "Vi torej molite takole[...]"
(Mt 6,9a) Gospodovo molitev torej smemo vzeti kot vzorec za molitev,
ki jo sami oblikujemo,
smemo pa jo moliti tudi tako, kot je zapisana. "Matejevo" verzijo
očenaša najdemo tudi v starokrščanskem spisu Didaché iz 1. stoletja,
kjer pravi: "Molite takole: 'Oče naš, ki si v nebesih[...]'" To pomeni,
da so to molitev kristjani molili že v 1. stoletju. Če je stvar taka,
ne vidim nobenega razloga, da je ne bi smeli moliti tudi danes.
Jezus nam je razodel prvo osebo Svete Trojice z imenom Oče. Gre za
izraz, ki ustreza aramejskemu "Abba", kar je bil tistem času običajen
naziv, s katerim so v krogu družine klicali očeta. Ime je nekaj, kar
predstavlja osebo kot celoto, posvečevanje Božjega imena pomeni izraziti
spoštovanje do Boga. Ko rečemo: "Posvečeno bodi tvoje ime," izrazimo
željo, da bi ljudje globoko spoštovali Stvarnika nebes in zemlje. Ko
prosimo za prihod kraljestva, prosimo za dve stvari. Najprej, da bi moč
kraljestva zavladala v srcih vseh ljudi, obenem pa tudi za prihod
Božjega kraljestva v njegovi polnosti, ko se bo naš Gospod Jezus Kristus
vrnil v vsej svoji slavi. Ko prosimo za vsakdanji kruh, pravzaprav
prosimo za vse svoje vsakdanje potrebe. Ko prosimo za odpuščanje,
prosimo za nekaj, kar potrebujemo vsak dan. Ne glede na vse, smo še
vedno grešniki, kajti še vedno grešimo. Žal se tega nekateri kristjani
premalo zavedajo. Kristjan je, kot je rekel Luther, "simul iustus et
peccator," ali po domače: istočasno pravičen in grešnik. Pravičen, ker
je opravičen po milosti, ki jo prejema po veri v Jezusa Kristusa,
grešnik pa zato, ker žal še vedno greši. Toda pri tem, ko prosimo za
odpuščanje, smo dolžni tudi mi odpuščati svojim dolžnikom, v nasprotnem
primeru nismo s svojo prošnjo naredili nič. Če ne odpustim in rečem, naj
mi Bog odpusti, kakor sem to jaz storil, potem je ta prošnja nična.
Zato je odpuščanje tako zelo pomembno. Lukova verzija Gospodove molitve
se končuje z: "In ne vpelji nas v skušnjavo." Izraz, ki ga pri nas
prevajamo kot skušnjavo, bi lahko prevedli tudi kot preizkušnjo. V tej
prošnji torej prosimo, naj Bog ne dopusti, da bi zapadli v okoliščine,
ki bi jim lahko podlegli. Bog dopušča preizkušnje (Mt 4,1), a ne preko
naših zmožnosti, ampak nam ob njih omogoči izhod, da bi jih mogli
prestati (1Kor 10,13). Vseeno pa si jih naj nihče ne želi. Še na nekaj
opozarjam pri Gospodovi molitvi, in sicer, da je napisana v prvi osebi
množine, torej gre za zborno, občestveno molitev.
V drugem delu naše perikope nas Jezus uči, kako vztrajni moramo biti pri svojih
molitvah in prošnjah. V enoprostornih hišah tistega časa je vsa družina
spala na nekakšnem podiju. Če si ponoči prišel po karkoli, si pri spanju
zmotil celo družino, ne le svojega prijatelja, ki si ga prišel prosit
za pomoč. V takih primerih prijateljstvo najbrž ne bi bil zadosten
razlog za to, da bi oni znotraj vstal in ti dal, česar si ga prosil.
Pomembnejši razlog je vztrajnost. Bog včasih odlaša z izpolnitvijo naših
prošenj. Ne vemo točno, zakaj je tako. Zato je pomembno, da vztrajno
prosimo, vztrajno iščemo in vztrajno trkamo. Seveda moramo prositi
stvari, ki so po Božji volji. Zanimiv je zaključek tega odlomka, kjer
pravi: "Če torej vi, ki ste hudobni, znate
dajati svojim otrokom dobre darove, koliko bolj bo nebeški Oče dal
Svetega Duha tistim, ki ga prosijo." (Lk
11,13) Zakaj uporablja Jezus izraz hudobni? Odgovor najdemo v že
omenjeni Luthrovi misli, da smo obenem pravični in grešniki. S tem torej
ni mišljena neka specifična hudobija, ampak splošna grešnost, ki smo jo
podedovali od svojega praočeta. Toda Jezus Kristus je prišel na svet,
da bi nam dal po svoji smrti na križu popolno opravičenje od vsega greha
in hudobije ter nam podelil novo življenje. Mi še vedno grešimo, toda
greh ni več naše naravno stanje. Čeprav grešimo, znamo dajati dobre
darove otrokom. Tako tudi Bog, ki je vir vse dobrote, daje Svetega Duha
tistim, ki vztrajno prosijo.
Bogu hvala za njegove darove!
Ni komentarjev:
Objavite komentar