V koledarju piše, da je danes dan spomina na mrtve. V rimskokatoliških
koledarjih in v koledarjih nekaterih protestantskih cerkva najdemo za
današnji dan napisano vsi sveti. Včeraj je Albert Mohler v svoji oddaji omenil, da bi se kristjanom v teh dneh namesto noči
čarovnic bolj spodobilo praznovati praznik vseh svetih. Kakorkoli, že
omenjena noč je bila včeraj, ko smo pri nas obhajali dan reformacije.
Nekateri, bolj "radikalni" protestanti se najbrž ne bodo strinjali z
menoj, ko pravim, da je prav, da se tudi mi spominjamo današnjega
praznika in vseh tistih, katerih duše so, kot slikovito pravi Sveto
pismo, v Abrahamovem naročju in že uživajo blaženo zrenje Boga. Spet
drugi bodo rekli, da se lahko svetih spominjamo vsak dan, tretji pa, da
se bo blaženo zrenje začelo šele ob koncu časov, ob Kristusovem drugem
prihodu. Tem zadnjim lahko povem, da se z njimi ne strinjam, onim
drugim (in prvim) pa naj ponovim, da zame koledar ni taka svetinja, da
brez njega ne bi mogel živeti, ampak dragocen didaktični pripomoček, ki
mi po eni strani pomaga, da določenih lekcij ne ponavljam po
nepotrebnem, in da ne izpustim tistih, ki jih je dobro in zdravo
predelati. Toliko za uvod.
Naslednje vprašanje je, kdo sploh so sveti, oziroma svetniki in
svetnice. Tu prihaja do razkoraka med Biblijo in našim običajnim,
vsakdanjim žargonom, ki je ostanek predreformacijske, oziroma
nereformirane cerkve. V bibličnem jeziku so sveti vsi kristjani, torej
ne le pokojni. Apostol Pavel, ki je v svojem prvem pismu Korinčanom
močno grajal zlorabe, nered in hude prestopke, ki so se dogajali v
takratni korintski cerkvi, je verne vsemu omenjenemu navkljub imenoval
sveti. Sveto je po definiciji nekaj, kar je izvzeto iz vsakdanje rabe in
namenjeno (posvečeno) za poseben namen. Enako je kristjan nekdo, ki
sicer živi v svetu, a je hkrati posvečen Bogu. Zato bi za svete, ki so
odšli s tega sveta, lahko bržkone bolj upravičeno rekli blaženi.
Na tem mestu ne mislim dlakocepiti glede teh pojmov, ampak se bom
posvetil tistim svetim, ki že uživajo nebeško blaženost. O njih govori
11. in začetek 12. poglavja pisma Hebrejcem. Seveda ne pripoveduje o
njih z namenom, da bi k njim molili in se sklicevali na njihove zasluge,
kot to počnejo v nereformiranih cerkvah, ampak nam jih daje za zgled,
kot heroje vere.
Te lahko razdelimo v dve skupini. Prva je tista, o kateri med drugim pravi: "Kaj
naj še rečem? Saj bi mi zmanjkalo časa, če bi hotel pripovedovati o
Gideónu, Baráku, Samsonu, Jefteju, Davidu, Samuelu in prerokih. Ti so po veri premagovali kraljestva, ravnali pravično, prejeli obljube. Levom so gobce zaprli, silo
ognja so pogasili, ušli so rezilu meča, iz slabotnosti so postali
močni, okrepili so se v boju in v beg so pognali tuje trume."
(Heb 11, 32-34 SSP) Govori torej o herojskih dejanjih in uspehih, ki so
jih ti ljudje izvedli v moči vere. Ampak avtor se ne zaustavi pri tej
skupini. Obstaja še druga skupina: "Drugi so izkusili zasmehovanje in bičanje pa še verige in ječo. Kamnali
so jih, žagali, umirali so pobiti od meča, okrog so hodili v ovčjih
kožuhih in kozjih kožah, trpeli so pomanjkanje, stiske in zatiranje. Tisti, ki jih svet ni bil vreden, so se potikali po puščavah, po gorah, po votlinah in podzemeljskih jamah."
(Heb 11, 32-38) Gre za skupino, ki z gledišča zunanjega sveta ni bila
ravno uspešna, a kljub temu nič manj pomembna od prve. Preganjanje in
mučeniška smrt kljub neprijetnostim in bolečinam, ki jih prinašata, ne
pomenita neuspeh. Tudi naš posvetni pesnik Cene Vipotnik je to vedel in
v Pesmi svitanici napisal: "Kar je velikega, rodi trpljenje."
Zgornji zapis se nanaša na svete iz Stare zaveze. Odsihdob se je nabralo
še veliko svetih, o katerih bi lahko avtor kakega podobnega pisma pisal
tudi danes. Ti sveti so naš zgled. Uspeh nekaterih je viden že zdaj,
pri drugih pa je videti, da so popolnoma neuspešni. Mučenci Neronovega
ali Dioklecijanovega časa bi bili za zunanjega opazovalca popoln fiasko.
V resnici se je v mnogočem zgodil fiasko po tistem, ko so rimski
imperatorji cerkev podržavili, njihovi nasledniki papeži pa še malo
pozneje državo pocerkvenili.
Naš pogled na svetnike ni osrediščen v svetnikih samih, ampak v Kristusu:
"Ker nas torej obdaja tako velik oblak pričevalcev, tudi mi odstranimo
vsakršno breme in greh, ki nas zlahka prevzame, ter vztrajno tecimo v
tekmi, ki nas čaka. Uprimo
oči v Jezusa, začetnika in dopolnitelja vere. On je zaradi veselja, ki
ga je čakalo, pretrpel križ, preziral sramoto in sédel na desnico
Božjega prestola." (Heb 12, 1.2 SSP) Avtor Pisma Hebrejcem nas ne
spodbuja, naj se osredotočamo na svetnike, ampak na Kristusa.
Svetniki, ki že uživajo blaženost pa so naš zgled življenja v
Kristusu, ki se bo nadaljevalo z blaženim gledanjem.
Ni komentarjev:
Objavite komentar