Ponižani brat naj se ponaša s svojo visokostjo, 10 bogati pa s svojim ponižanjem, saj bo minil kakor cvet na travniku. 11 Sonce namreč vzide z vročino in posuši travnik. Cvet na njem se osuje in lepota njegovega obličja izgine. Tako bo tudi bogataš ovenel na svojih poteh. (Jak 1,9-11)
Tako revni kot bogati imata en skupni problem. Tako prvi kot drugi usmerjata svojo pozornost
na svojo situacijo in na svet okoli sebe, namesto na Kristusa. Toda pred Bogom so stvari drugačne: revež, ki
je v Kristusu, je bogat, toda bogatašu njegovo bogastvo ne more pred Bogom čisto nič pomagati (cf. Lk 12,13-21). Cerkev je v bistvu kontrakulturna
skupnost, v njej so vrednote tega sveta prekucnjene na glavo. To je nekako tako, kot v Twainovi zgodbi o
kraljeviču in beraču, ki sta zamenjala vlogi: berač je
postal za nekaj časa kraljevič, kraljevič pa berač.
Danes pogosto živimo v zmotnem prepričanju, da je bila prvotna cerkev idealna skupnost bratov in sester. Toda če le malce pobrskamo po apostolskih pismih, se nam ta podoba hitro sesuje. V resnici je bila marsikje in marsikdaj bolj ali manj daleč od popolnosti. Sv. Jakob na začetku drugega poglavja svojega pisma svari pred pristranostjo, oziroma pred razlikovanjem, ki se je pojavljalo med bogatimi in revnimi v cerkvi tistega časa:
Danes pogosto živimo v zmotnem prepričanju, da je bila prvotna cerkev idealna skupnost bratov in sester. Toda če le malce pobrskamo po apostolskih pismih, se nam ta podoba hitro sesuje. V resnici je bila marsikje in marsikdaj bolj ali manj daleč od popolnosti. Sv. Jakob na začetku drugega poglavja svojega pisma svari pred pristranostjo, oziroma pred razlikovanjem, ki se je pojavljalo med bogatimi in revnimi v cerkvi tistega časa:
Če pride k vašemu shodu mož z zlatim prstanom in v bleščeči obleki, pride pa tudi revež v umazani obleki, 3 in se naklonjeno ozrete na tistega, ki nosi bleščečo obleko, ter rečete: "Sédi semkaj na udoben sedež," revežu pa rečete: "Ti stopi tja," ali: "Sédi k mojim nogam" – 4 mar niste delali razlike med seboj in postali sodniki s hudobnimi mislimi? 5 Poslušajte, moji ljubi bratje! Ali ni Bog izbral tistih, ki so revni na svetu, a bogati v veri in dediči kraljestva, ki ga je obljubil vsem, kateri ga ljubijo? 6 Vi pa ste osramotili reveža. Ali vas ne zatirajo in vlačijo pred sodišča prav bogati? 7 Mar ne sramotijo ravno ti čudovitega imena, ki je bilo klicano nad vas? (Jak 2,2-7)
Naš svet ima svoja pravila in svoju vrednostni sistem. V njem so cenjeni mladi, uspešni,
bogati, lepi ter lepo oblečeni in podobno. Z vsem tem, kar sem navedel, ni v osnovi
nič narobe, te stvari torej same na sebi niso slabe. narobe in zelo slabo pa je, če te lastnosti precenjujemo. In ravno zo je tisto, kar počne svet. Jakob noče reči, naj se bogati postavijo v ozadje, ali k
predstojnikovim nogam, ampak naj vsakdo zasede poljuben nezaseden
prostor, oziroma, da imenitnejše vrste niso rezervirane za določeno socialno skupino vernikov.
V 5. vrsti zgornjega odlomka poudarja Jakob, da imajo ubogi v Božji
odrešenjski ekonomiji posebno vlogo. Čeprav so na tem svetu revni, so
po Božji izvolitvi v bistvu bogati v veri in dediči nebeškega
kraljestva. Mnogi veleposestniki, trgovci in drugi bogataši tistega
časa so namreč sramotili Kristusovo ime in zatirali revne ter jih vlačili pred
sodišča, da bi jim lahko še več pobrali. Kristusovo ime pa seveda sramotijo, čeprav najbrž nezavedno, tudi tisti bogataši, ki se hvalijo s krščanskim imenom, ravnajo pa podobno ali enako, kot tisti, prej omenjeni. Nič novega pod soncem, kajneda?
Zdaj pa poglejmo, kaj svetuje Jakob poslovnežem:
Poslušajte torej vi, ki pravite: "Danes ali jutri odpotujemo v to in to mesto; tam bomo ostali eno leto, trgovali in zaslužili," 14 a sploh ne veste, kaj bo jutri. Kaj je vaše življenje? Dim ste namreč, ki se za kratek čas pokaže in nato izgine. 15 Rajši recite: "Če bo Gospod hotel, bomo živeli in delali to ali ono." 16 Zdaj pa se bahate v svoji prevzetnosti; vsako takšno bahanje je zlo. (Jak 4, 13-16)
Podjetništvo samo po sebi ni nič slabega. Slabo je, če poslovneži vse
svoje dejanje in nehanje podredijo golemu dobičku in mislijo le na posel in profit. Tudi v
novejšem času so se mnogi ljudje po svetu zanašali na posel, gospodarsko
rast in dobiček, potem pa jih je pokosila kriza. Toda, tudi tisti ki jih
kriza ni prizadela, ne bodo ničesar od svojega bogastva odnesli na oni
svet. Jezus je rekel:
"Iščite najprej Božje kraljestvo in njegovo pravičnost in vse to vam bo navrženo." (Mt 6,33) neskončno pomembnejše je biti bogat pred Bogom, kot kopičiti zaklade na zemlji (cf. Lk 12,21).
V naslednjem odlomku se je lotil še bogatih veleposestnikov:
No, bogataši, razjokajte se in tarnajte zaradi nesreč, ki prihajajo nad vas. 2 Vaše bogastvo je preperelo in vaša oblačila so požrli molji. 3 Vaše zlato in srebro je zarjavelo in njuna rja bo pričala zoper vas ter razjedla vaše meso kakor ogenj. V zadnjih dneh ste kopičili zaklade. 4 Glejte, plačilo, ki ste ga utajili delavcem, kateri so poželi vaša polja, kriči – in klici žanjcev so prišli do ušes Gospoda nad vojskami. 5 Razkošno ste živeli na svetu, naslajali ste se in za dan klanja zredili svoja srca. 6 Pravičnega ste obsodili in ubili – ni se vam upiral. (Jak 5,1-5)
Biti bogat, ni greh, toda bogastvo je povezano z mnogimi skušnjavami. Greh je biti
bogat na napačen način. Navezanost na bogastvo je greh. Greh je tudi
goljufati ljudi pri plačilu za delo. Zahteva "Za pošteno delo - pošteno
plačilo!" je stalnica v človekovi zgodovini. Vpitje prikrajšanih
delavcev prihaja do Gospoda nad vojskami, ki bo prej ali slej vsakemu
povrnil po njegovih delih. Izraz "pravičnega" v v. 6 lahko pomeni
nekoga iz opravičenega Božjega ljudstva, lahko pa tudi osebo, ki je bila
po nedolžnem obsojena na smrt. "[N]i se vam upiral"
pomeni, da se pravični ne maščuje (cf. Mt 5,38-42)! Kakršnakoli misel
na krvavo revolucijo tu seveda odpade. Božja beseda pravi: "Moje je maščevanje in povračilo
ob času, ko jim klecne noga;
zakaj blizu je dan njihove pogube
in naglo pridejo usodni dogodki." (5Mz 32,35) Uresničitev ideje o nasilni
ekspropriaciji ekspropriatorjev ni doslej nikjer prinesla nič dobrega, razen za tisto peščico, ki se potem povzpne na oblast kot namišljena avantgarda.
Jakob nadaljuje:
Zato, bratje, potrpite do Gospodovega prihoda! Glejte, poljedelec pričakuje dragocen sad zemlje in potrpežljivo čaka, dokler ne prejme zgodnjega in poznega dežja. 8 Potrpite tudi vi; utrdite svoja srca[...] (Jak 5, 7.8a)
Ali naj torej kristjan ob krivicah, ki se godijo njemu in drugim, sedi mirno kot božji volek? Nikakor, obstajajo namreč mnoge zakonite in nenasilne
oblike upiranja krivicam, ki se godijo. Glede maščevanja je treba
poudariti, da mora biti kristjan potrpežljiv, kajti maščevanje je v
Božji domeni, ne v kristjanovi (cf. Heb 10,30).
Želim vam blagoslovljene praznične dni in ostanite zdravi! .
Ni komentarjev:
Objavite komentar